söndag 28 augusti 2011

Bästa sockerkakan


Innan J hade smakat på den här sockerkakan påstod han att han inte gillade sockerkaka. Och jag kan verkligen förstå honom! En sockerkaka kan vara så himla torr och trist, men det är verkligen motsatsen till den här. Vissa påstår säkert att en sockerkaka ska vara lätt och luftig, och är det det man är ute efter ska man inte testa det här receptet! Jag tycker den ska vara saftig och tung med en krispig yta, bakad med massor med smör.

200 g smör
3 ägg
2 ½ dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt först äggen och sedan resterande ingredienser. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i nedre delen av ugnen i ca. 40 min i 150 grader.

3 kommentarer:

  1. Jag lånar! Har nämligen en Darth Vader-kakform som behöver invigas.

    SvaraRadera
  2. Fredrik: Haha, klart du har! Lycka till med kakan, jag tror du kommer gilla den :)/Lisa

    SvaraRadera