tisdag 23 augusti 2011

Gurkburk


Jag la in våra gurkor i veckan. En klassisk ättiksinläggning fick det bli, det är ju så gott! N älskar ättiksgurkor och det är alltid extra roligt att anstränga sig lite när han uppskattar det jag lagar. Han är nämligen sjukt kräsen. Häromdagen ägnade jag halva kvällen åt att trilla egna köttbullar, vilket han som de flesta andra barn brukar uppskatta, men det ratades med besked. Inte ens idag när han var jättehungrig lyckades jag lura i honom dem. Nej, när det gäller köttbullar har jag tydligen inte en chans mot mamma Scan! Men med gurkorna tror jag på succé.


Jag gjorde en lag på ½ l vatten, 1 ¼ dl 24-procentig ättika, 750 g socker och knappt ½ dl salt. När den svalnat rörde jag ner 1 kryddmått natriumbesoat och hällde det över de skrubbade och skivade gurkorna som jag hade varvat med några dillkronor, någon matsked senapsfrö och en liten bit tärnad pepparrot i en ren glasburk. Nu ska gurkorna få gotta sig i lagen någon vecka innan det är dags för provsmakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar