tisdag 27 september 2011

Äppelkompott med kardemumma, kanel och vanilj


Äppelkompott är en rätt trevlig och väldigt enkel efterrätt såhär i äppeltider. Jag kokar skalade och tärnade äpplen mjuka med socker. Inget vatten tillsätts, så man får koka försiktigt i början och röra ordentligt så att det inte bränns i botten på kastrullen. Jag smaksätter med kanel, vanilj och en hel del malen kardemumma, det är supergott till äpplena. När äppelbitarna mjuknat mosar jag en del med en gaffel i kastrullen och låter en del vara hela. Serveras varm med kall gräddmjölk.

2 kommentarer:

  1. det ser skønt og godt ud:)
    æblerne er så fine, netop nu.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag brukar göra en liknande sak, men jag lägger äppeltärningarna i en ugnsform med en klick smör och pudrar över kanel och ekologiskt vaniljpulver. In i ugnen 10-15 min. Jättegott med grädde.

    SvaraRadera