söndag 18 september 2011

Marockansk kikärtssoppa


Dagens lunch blev en kryddstarkt soppa som jag brukar bli sugen på när det börjar bli lite svalare ute. Receptet har jag hittat på inspirerad av en soppa som jag åt när J och jag var i Essaouira i Marocko då jag väntade N. Sötman från aprikoserna funkar så himla bra tillsammans med syran från citronen och hettan från harissan. Och späckad med nyttigheter är den!

1 gul lök, hackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 bit ingefära, finhackad
½ tsk spiskummin
½ tsk kanel
½ tsk harissa
1 burk tomater
1 burk kikärter
Saft och skal från en halv citron
7,5 dl grönsaksbuljong
ca. 10 strimlade, torkade aprikoser (helst osvavlade)
Hackad mynta och koriander
Turkisk yoghurt

Hacka gul lök, vitlök och ingefära och fräs det i olivolja. När det mjuknat tillsätts spiskummin, kanel och harissa och får snabbt fräsa med. Häll i buljong och tomater och koka en kvart. Tillsätt aprikoser, mynta, koriander, citronsaft och -skal och sjud tills aprikoserna är mjuka. Häll därefter i kikärtorna och låt dem bli varma. Servera med turkisk yoghurt och extra harissa till den som vill ha extra styrka.


N jobbar hårt vid skärbrädan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar