torsdag 15 september 2011

Citron- och limelemonad


I eftermiddag ska N och jag hem till min syster J och hennes pojkar och fika och leka. Kusin K är N's stora idol så han är väldigt peppad. J avslöjade att hon redan har bakat bullar men eftersom jag också ville bidra med något till fikat så blandade jag ihop en flaska lemonad. Just nu är jag lite beroende av hemlagad lemonad, jag blev det efter att jag drack det på en vietnamesisk restaurang i somras och insåg hur gott det var till kryddstark mat. Eller för den delen som en alkoholfri drink. Eller till fikat istället för saft. Eller till...ja det mesta!
Jag kokar en sockerlösning på hälften socker och hälften vatten, låter den svalna och blandar med pressad citron och lime och spär med vatten. Vilka proportioner man tar beror på hur söt och stark man vill ha den, men jag tycker det ska vara rejält med både socker och citrus. Jag blandar gärna i några myntablad också, så blir det lite mojitosmak. 
Nu hoppas jag bara att J har is i frysen, för det måste man ju ha till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar