måndag 18 juli 2011

Morellpaj


Det känns lite som att jag inte skriver om något annat än bär just nu! Men det är så svårt att låta bli när jag är omgiven av dem och att inte ta till vara på dem känns lite som att tacka nej till en present. Igår blev det en paj på de syrliga morellerna. Pajen fick en nästan overkligt kraftig smak av körsbär, hur gott som helst! Receptet på pajbotten kommer från min favoritbok I mormors skafferi av Märtha och Kinna Jonsson och den blev riktigt knäckig och god. Saltet i pajdegen bryter också gott mot det söta och syrliga.

3 dl vetemjöl
1 dl socker
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
175 g smör

Blanda alla torra ingredienser. Smält smör och rör ner. Fördela degen tunt i en form på 24-30 cm. Låt lite deg sticka upp på kanterna. Lägg på bär och strö över lagom mycket socker (till morellerna använde jag knappt 1 dl socker blandat med en matsked potatismjöl). Grädda i 225 grader i 20-30 min. Servera med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar