måndag 27 juni 2011

Sommartårta


Här kommer receptet på tårtan jag bakade på midsommarafton. Det är en riktig sommartårta som jag verkligen kan rekommendera er att baka eftersom den är sagolikt god och så enkel att göra!

Tårtbotten består av mandelmaräng och till den behöver man:
Knappt 2 dl socker
4 äggvitor
175 g finhackade sötmandlar

Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt sockret och vispa sedan hårt igen. Rör ner mandlarna. Fördela skummet i en rund form (gärna med löstagbar botten) med en diameter på ca. 24 cm, klädd med bakplåtspapper. Grädda ca. 25 min i 175 grader. Låt marängen svalna helt.

Vispa 4 dl vispgrädde och blanda med ½ dl god sylt, jag hade fortfarande kvar av rabarbersylten så den använde jag. Fördela grädden över den avsvalnade marängen och dekorera med blandade bär. Jag utmanade jordgubbarna på midsommartårtan och valde hallon, blåbär och björnbär. Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar