måndag 13 juni 2011

Torparrabatt


Nu har den ensamma lupinen fått lite sällskap i rabatten! Än är inte helhetsintrycket så jätteimponerande eftersom plantorna fortfarande är så små, men jag tror att jag kommer bli jättenöjd! Jag har strävat efter att kombinera växter med olika blomningstid och med en färgskala som sträcker sig från ljusrosa-rosa-violett-blått med de gulvita prästkragarna som undantaget som bekräftar regeln.
Lupinen står kvar där den stod i rabatten och pärlhyacinterna och tulpanerna har grävts ner på nya platser.



Ett flertal växter har jag kunnat flytta in i rabatterna från andra delar av trädgården, däribland löjtnantshjärta, prästkragar, ett flertal olika aklejor och stockrosor.


Andra plantor har jag köpt på plantskolan, såsom luktpion, myskmalva, höstflox, höstaster, näva, midsommarblomster och höstanemon. Vissa önskar sig flashiga handväskor när de fyller år, jag önskade mig presentkort på plantskolan!


Humle har börjat klättra på förstukvisten.


För att fylla ut luckorna mellan de späda plantorna har jag sått en hel del sommarblommor som luktärter, jungfrun i det gröna och rosenskära.


Nu kräver rabatterna mycket vattning, så vi turas om med vattenkannan. Jag längtar efter att visa er en prunkande, blommande rabatt framöver!

2 kommentarer:

  1. "Vissa önskar sig flashiga handväskor när de fyller år, jag önskade mig presentkort på plantskolan!" syftar du på nån särskild eller?! Haha

    SvaraRadera
  2. Haha, kom på det efter att jag publicerat den faktiskt...att nån kanske skulle känna sig träffad!

    SvaraRadera